Feestdagenfrustratie in de Zorg
We zitten inmiddels alweer een maand in het nieuwe jaar en afgelopen week kwam er een famillid van een bewoner nog even terug op zijn feestdagenfrustratie zoals hij dat zelf noemde. De feestdagenfrustratie in de zorg die was er zeker. Maar hij sprak vooral over zijn eigen frustratie omdat zijn moeder niet op tijd klaar zou zijn geweest zodat hij zijn moeder mee kon nemen naar huis. Natuurlijk wilde ik graag zijn verhaal horen maar vroeg hem ook mijn kant van het verhaal te mogen vertellen.
We gingen even aan een tafeltje zitten en al snel maakte hij duidelijk dat hij had verwacht dat zijn moeder op 1 januari om 10.00 uur beneden bij de receptie klaar zou staan. Een tijdstip dat ook op een doordeweekse dag uitdagend genoemd mag worden en dat geldt voor een feestdag zoals 1 januari al helemaal. De beste man bedoelde het vast niet verkeerd maar sprak vooral vanuit zichzelf zonder enige oog te hebben voor de kant van ons zorgpersoneel. ‘Ik maak toch niet voor niets een afspraak?’.
Na zijn relaas stond hij open voor mijn kant van het verhaal. Niet specifiek in het geval van zijn moeder, maar ik besloot deze beste man even een kijkje te geven in ons werk. De problematiek van de juiste mensen op de juiste plaats krijgen in de verpleeghuizen.
Puzzel
Binnen de zorg is het elke dag weer een puzzel om alle benodigde diensten in te vullen. Veel verpleeg- en ziekenhuizen hebben niet genoeg eigen personeel om alle benodigde diensten te bezetten. Uitzendkrachten, flexpools en ZZP’ers zijn hierin onontbeerlijk. Ze zijn een belangrijke schakel om deze diensten op te vullen. Maar dan moeten deze mensen wel beschikbaar zijn. Je hoeft niet enorm gestudeerd te hebben om te begrijpen dat deze beschikbaarheid tijdens de feestdagen een heel stuk minder is. Niks is vervelender dan de dag-, avond- of nachtdienst beginnen met ‘openstaande diensten’.
Net voor de kerstdagen kreeg ik een email onder ogen dat er binnen onze organisatie nog ruim 37 diensten niet ingevuld konden worden. Ook van andere zorgorganisaties kwamen gelijksoortige geluiden. In de horeca of retail zou je dan kunnen overwegen je toko te sluiten als je niet genoeg personeel hebt om de dagelijkse werkzaamheden uit te kunnen voeren. In de zorg wordt dat wat lastig, zo niet onmogelijk.
De ochtendzorg
Stel, je werkt met de feestdagen en komt vroeg aan in je verpleeghuis en verneemt dat er nog steeds 3 openstaande diensten zijn van de 18. Niet veel later hoor je dat er ook 2 zieken zijn. Dan moet je dus met 13 man het werk van 18 personen op gaan pakken. Voor een dagdienst betekent dit dus dat je met 13 personen 90 bewoners uit bed moet zien te krijgen en aan de ontbijttafel. Deze bewoners hebben intensieve zorg nodig zoals volledige zorg qua wassen en aankleden. Ze worden vaak geholpen met een lift uit bed, hebben wondzorg nodig of zijn verpleegtechnische handelingen noodzakelijk.
Toch wordt de situatie door zorgpersoneel ook tijdens de feestdagen snel opgepakt. Want werken met een zorghart betekent simpelweg dat je er bent voor deze bewoners en je stinkende best gaat doen om hen allemaal tijdig aan de ontbijttafel te krijgen. Tsja, met 5 tekorten in een dienst betekent dat dus wel dat er mensen later geholpen worden dan ze wellicht zelf voor ogen hadden of inmiddels gewend zijn. Ja, dan wordt er soms wel eens gemopperd door bewoners maar ook in de zorg hebben we maar twee handen. Het is simpelweg goed uit te leggen maar daar los je het probleem helaas niet mee op. Feestdagenfrustratie in de Zorg is niet van gisteren. Het speelt al jaren en het zal nog jaren blijven bestaan. Het is inmiddels dagelijkse kost.
Eind goed, al goed
Toen ik op 1 januari even kwam bijspringen op mijn vrije dag, heb ik de beste man vast wel even bij de receptie zien staan. Het was toen niet het moment om dit gesprek met hem aan te gaan. Hij gaf dit ook zelf toe. ‘Misschien was ik wat onredelijk en had ik ook even moeten nadenken dat juist 1 januari een bijzondere dag was.’ We gaven elkaar de hand en bedankte elkaar voor het gesprek. Hij besloot netjes met een ‘jullie hebben het ook niet makkelijk’. Ik besloot voor mezelf dit op te vatten als een compliment voor ons gehele zorgteam en de zorgkanjers in het algemeen.
Wist jij al dat mijn Facebookpagina van Wilco in de Zorg veranderd is? Door een hack, zie ook dit bericht, ben ik een nieuwe pagina op Facebook begonnen. Kom je mij weer volgen?