De kracht van MBO en stage
Terwijl ouders soms de uitslag van een CITO score willen aanvechten of ouders tegen beter in een hoger advies van hun kind eisen van school, vergeten we in de discussie vaak de kracht van MBO en stage op de werkvloer. Een duo van onschatbare waarde op velerlei gebieden maar minder zo gepositioneerd. Nu, in tijden van grote personeelstekorten, wordt er wel eens over gesproken dat ook het Middelbaar Beroeps Onderwijs een goede keuze is maar het is en blijft een ondergeschoven kindje in opleidingsland.
Bij een BOL-opleiding lopen studenten stage bij bedrijven en instellingen. De vaak jonge studenten stromen het MBO in na het behalen van hun VMBO-diploma. De basis is 5 dagen school en dan om de zoveel tijd een stage van 10 of soms 20 weken gedurende je opleiding. Juist deze stageperioden zijn zo enorm belangrijk voor deze erg jonge studenten. Deze jongeren, veelal ook in de pubertijd, maken kennis met het werkveld en gaan hun eerste echte werkervaring meemaken. Dat vraagt simpelweg veel van deze studenten en daar wordt nogal eens snel overheen gestapt.
Extra respect heb ik voor de jonge meiden en jongens die op zo’n leeftijd al kiezen voor een baan in de gezondheidszorg. Is het dan toch iets van een roeping? Wie roept er dan? Waarom wil je in de zorg gaan werken als je 16 bent? Heb je enig idee wat je moet gaan doen in de zorg? Elke doorzetter verdient echt een groot compliment!
Vorig jaar was ik al zeer onder de indruk van een jonge jongen van Marokkaanse afkomst die op zijn 17e koos voor de opleiding Verpleegkundige en bij ons 10 weken stage kwam lopen. De manier waarop hij werkte was echt een verademing en een voorbeeld voor velen. Zoveel kennis en kunde maar vooral enorm veel respect, geduld en betrokkenheid. Prachtig!
De eerste stage
Een eerstejaars BOL-student verpleegkunde is vaak rond de 16-18 jaar oud als ze hun eerste stage gaan doen in een verpleeghuis. Een goede voorbereiding op en door school is één, maar een juiste begeleiding op de werkvloer is wellicht nog belangrijker. Je mag niet verwachten van een 16-jarige student dat ze wel even mensen van 80 jaar of ouder gaat wassen en aankleden. Dat is voor beide partijen niet wenselijk. Dat dien je als instelling goed te begeleiden met een betrokken team en werkbegeleider. Om die reden is elke stagiaire boventallig op de werkvloer dus wordt hij of zij niet meegeteld in de roostersleutel. Op papier…..
Zo’n stage heeft veel impact op de studenten want aan den lijve ondervinden wat je nu eigenlijk op school leert, opent je ogen. Dit is waarvoor je op school zit. Deze werkzaamheden horen bij het vak waarvoor je leert. Ja, en als je dan kiest voor verpleegkunde, hoort daar ook het wassen en aankleden bij van kwetsbare ouderen. Dat kan vooral ook erg confronterend zijn voor de stagiaire en daar staat niet iedereen even goed bij stil.
Ik heb dit jaar tot aan de zomervakantie in totaal drie eerstejaars studenten mogen begeleiden tijdens hun stage. 2 Meisjes die de MBO opleiding verpleegkundige volgen en een meisje die de HBO opleiding verpleegkundige volgt. De dame van het HBO liep 20 weken met ons mee, de dames van het MBO wisselde elkaar af na 10 weken stage.
Veilige leeromgeving
Als vader van vijf kinderen ben ik geneigd vooral de eerste week de dames aan de hand mee te nemen tijdens mijn werk en ze vooral uitleg te geven wie, wat waar. Wat doen wij, wat verwachten we van jou. Wat is de doelgroep, wie zijn je cliënten en waar moet je voor oppassen. Oppassen? Ja, oppassen want je wilt niet dat deze meisjes traumatische ervaringen oplopen binnen de eerste week van hun stage. Het creëren van een veilige leeromgeving is een bassivereiste en daar ga ik graag vrij ver in. Voorkomen is beter dan genezen.
Het uitvoeren van de ADL mag voor een zorgmedewerker dan kinderlijk eenvoudig zijn maar vergis je niet wat dit kan doen met een meisje van jonge leeftijd. Bij ons geen geprepareerde poppen in bed maar simpelweg echte mensen. Kwetsbare oudere mensen die niet meer in staat zijn om zichzelf gedeeltelijk of volledig te wassen en aan te kleden. Veelal kunnen ze ook niet meer zelfstandig uit bed komen en/of lopen. En inderdaad, die zitten vaak ook niet te wachten op een meisje van 16 die wel eens even met een washandje aan de gang gaat. Zo werkt dat natuurlijk niet. Daar dient even over gesproken en voorbereid te worden, uitleg aan beide partijen en vertrouwen moet gewonnen worden.
Toppers!
Ik heb het geluk gehad drie bijzondere toppers te mogen begeleiden. De manier van werken, het tonen van respect en de leergierigheid van alle drie hebben niet alleen mijn respect maar ook van de cliënten en de overige medewerkers. Het gebeurt o.a. zelden dat een eerstejaars studente het voor elkaar krijgt zelfstandig, en tot volle tevredenheid van de arts, de artsenronde te begeleiden en te rapporteren om maar eens wat te noemen. Over alle drie de dames zou ik genoeg kunnen vertellen in verschillende blogs en misschien doe ik dat ook nog wel 🙂 Ik ben echt onder de indruk van wat deze drie dames individueel hebben laten zien qua inzicht, inlevingsvermogen en klinisch redeneren. Zo enorm trots op deze toppers!
Van één dame weet ik al zeker dat er nog meerdere verhalen zullen volgen. Zij maakt de dappere keuze om haar BOL-opleiding in te ruilen voor een BBL-traject. Hiermee komt ze ook in dienst van HWW Zorg en keert ze terug na de vakantie op onze afdeling. Haar enige eis is door de werkgever ingewilligd: ze wil en krijgt mij als werkbegeleider 🙂 Ja, daar ben ik trots op en ik kijk er naar uit om haar verder te begeleiden in haar opleiding.
De kracht van MBO en stage is dat het geleerde op school kan worden ingezet op de werkvloer maar andersom is de opgedane ervaring op de werkvloer een goede basis om je verder te ontwikkelen in het geweldige vak verpleegkundige, of welke andere functie dan ook in het MBO. Een MBO opleiding is zo enorm waardevol en dat geldt zeker in alle takken van de gezondheidszorg! Kies MBO!
Kom maar op met al die nieuwe studenten ROC Mondriaan!
